Veřejná správa z pohledu sociálně vstřícného zaměstnavatele
18. 9. 2024
V návaznosti na loňský první ročník, který se věnoval veřejné správě z pohledu perspektivního zaměstnavatele, byl letošní ročník věnován sociálním aspektům a podpoře ze strany zaměstnavatelů zaměstnancům ve složitých životních situacích. Dvou konferenčních dnů
ve Vzdělávacím středisku Benešov se zúčastnilo téměř 70 představitelů úřadů územních samosprávných celků a úřadů státní správy a na 20 přednášejících a čestných hostů.
Úvodní blok prvního dne poskytl náhled na téma konference z různých úhlů. Ve svém příspěvku se primářka domácího hospice Cesta domů MUDr. Katarína Vlčková věnovala tématu podpory zaměstnanců pečujících o své vážně nemocné blízké či pozůstalých. Problematiku duševního zdraví na pracovišti a způsoby k identifikaci problémů a jejich řešení představili klinický psycholog Dr. Tomáš Jelínek, DClinPsy a specialistka prevence Markéta Vítková z Národního ústavu duševního zdraví.
O důležitosti slaďování pracovního a osobního života hovořil ve svém příspěvku nejvyšší státní tajemník PhDr. Jindřich Fryč, který tuto problematiku ilustroval na výstupech rozsáhlého průzkumu mezi úřady státní služby. Odborný blok uzavřela Ing. Eva Pavlíková, spoluzakladatelka organizace Česko.Digital a předsedkyně správní rady neziskové organizace Byro, jež představila vybrané digitální nástroje, které mohou pomoci zaměstnancům v obtížných životních situacích.
Nedílnou součástí konference byly dva paralelní workshopy. V prvním, zaměřeném na úřady územních samosprávných celků, byly sdíleny zkušenosti a dobrá praxe Krajského úřadu Středočeského kraje, Krajského úřadu Olomouckého kraje, Magistrátu města Karviné a Městského úřadu Lysá nad Labem.
Ve worskhopu úřadů státní služby měli účastníci možnost vyslechnout a diskutovat o zkušenostech Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Úřadu průmyslového vlastnictví v oblasti podpory zaměstnanců ve složitých životních situacích.
Druhý den nabídl nejen shrnutí výstupů z workshopů předcházejícího dne, ale i příspěvek II. místopředsedkyně Odborového svazu státních orgánů a organizací Mgr. et Mgr. Šárky Homfray o spolupráci se zaměstnavateli v oblasti zaměstnávání znevýhodněných osob. Velmi důležitou součástí programu byla diskuze moderovaná Mgr. Lilly Ahou Král, členkou správní rady Asociace veřejně prospěšných organizací a zároveň členkou obsahového týmu paní Evy Pavlové. Za účasti panelistek z dopoledního bloku předchozího dne byly diskutovány aspekty paliativní péče včetně poradny, psychoterapie z pohledu tzv. peera, pomoci technologií při psychohygieně a další užitečná témata. Komplexní informace byly doplněny ředitelkou odboru státní služby Ministerstva vnitra Mgr. Zuzanou Brücknerovou o legislativních změnách v zákoníků práce a zákoně o státní službě.
Velmi nás těší, že téma konference vzbudilo zájem a budou zpracovány výstupy, ve kterých naleznete i užitečná doporučení a kontakty, kam se obrátit ve složitých životních situacích. Zároveň velmi děkujeme a vážíme si spolupráce se sekcí státní službě v čele s nejvyšším státním tajemníkem PhDr. Jindřichem Fryče při přípravě programu konference.